Rozhovor s Petrem Všetečkou o Památníku Tomáše Bati




Pro Petra Všetečku byla možnost proměnit zlínský Dům umění zpět na Památník Tomáše Bati splněným snem. Spoluautor rekonstrukce Baťova mrakodrapu se k obnově památníku postavil nekompromisně – zbouráním přístaveb a koncertní síně Zlínu svým způsobem mnohé vzal – ale jen proto, aby město získalo unikátní stavbu, čistou svým výrazem i pietním účelem.  

Zkuste se vrátit v čase do doby, kdy jste se začal zabývat myšlenkou obnovy této unikátní stavby? 

Začal jsem do Zlínintenzivnějjezdit někdy v letech 1993 – 1994. Byl jsem zaměstnancem památkového ústavu Zlín spadal pod brněnské odborné pracoviště. Pamatujsi, jak velké bylo mé zklamání, když bylmoje představpamátníku známého z dobových fotografií poprvé konfrontováns jeho tehdejší podobou. Ten kontrast byl tak zdrcující, že to v člověku začalo hlodat. Ale v té době jsme ve Zlíně řešiljiné zásadní problémy: nově vyhlášená památková zónv rozsahu celého baťovského městv očích tehdejších obyvatel výrazně komplikovaljejich život. Těšilse, až jednotlivé stavby zprivatizují „zmodernizují“. Památková omezení ale mělsmysl, otevřená urbanistická strukturje nzměny velmcitlivá, nemluvě o režném zdivu. Myslím si, že regulace mělbýt přísnější, ale nedařilo se to, městská reprezentace se s památkářneztotožňovala. Strukturbaťovských čtvrtí ale díky památkové ochraně přežila. Jen pro srovnání – třebv Otrokovicích památková ochrannikdy uzákoněnnebyla a baťovské domky pod novýmnánosy prakticky zmizely.  

Proč jste pak řady památkářů opustil? 

Tu prácjsem vydržel dělat rok půl, po Zlínsku mě čekalještě Telč, kde tehdy vzniklrezervace UNESCO. Tou dobou ve mně dozrálo rozhodnutí, že mě nebaví pořád něco zakazovat… Navíc už nškole jsem se zabýval architekturou 20. století, včetně té soudobé, měl jsem chuť jtvořit. Po večerech jsme dělalsoutěže malé projekty. Nechtěl jsem se ale nechat zaměstnat ve velkých ateliérech. Situace ve druhé polovině 90. let nebylnikterak růžová. V roce 97 jsem dostal poptávku, zdbychom se nepustildo pasportizace zlínských památek. Úplně malá zakázka, pro nás ale znamenaljakýsrestart spolupráce s městem.  

Jaké to mělo pokračování?  

Krátce poté se do funkce hlavního architektměstdostal Pavel Novák, který hledal představu, jak uchopit péčo zlínskou architekturu. Soustřediljsme se více njednotlivé významné objekty. Domluviljsme se, že by bylo vhodné pro některé z nich vypracovat stavebněhistorické průzkumy. Už v té době jsme přemýšlelo obnově památníku. V roce 2001 jsme dokončiljeho průzkum. Bylo nám jasné, že je to zatím investice do budoucnosti. Vedení městv té době již vědělo, že filharmonii, která v památníku spolu s galerií od 50. let sídlila, bude muset někam přesunout, objekt se pro nnehodil.  

Mimořádně důležitým momentem se nakonec ukázala být návštěva Kennetha Framptona… 

O zviditelnění baťovského fenoménu v architektuře usilovaltehdy řadosobností institucí. Nejvýraznějaszlínská galerie pod vedením LudvíkŠevečka. V roce 1995 navštívil Zlín Kenneth Frampton, který pronesl pozdějmnohokrát citovanou větu, že by se památník měl vrátit do původní podoby, včetně ztraceného letounu Junkers. To nám pozdějvelmpomohlo. V závěrech stavebně-historického průzkumu v roce 2001 jsme konstatovali, že jde o natolik komplexní dílo, že uchování jeho hodnot nelze oddělit od návratu k původní funkci. Zároveň jsme zjistili, že objekt obsahuje všechny původní konstrukce, které jsou pouze převrstvené. Protože když památník v 50. letech architekt Stašpřestavoval, tak většinu stavebních prvků zachoval, jen některé upravil čpoužil jinak. V té době byl všeho nedostatek, tudíž využili i všechno železo sklo. Díky tomu zde bylurčitá šance, že objekt lze důsledně vrátit do původní podoby.  

Jeho rozšíření v 50. letech ale nahrávalo spíše dalším podobným formám využití… 

Ještě v polovině 90. let vznikaly studie nrozšíření objektu: zlínští architekttřebprojektovaljeho přestavbu nvelkou koncertní síň, kdy by bývalý památník sloužil jako jakýsvestibul. Další myšlenkou bylo třebvybudování suterénu s restaurací…  

Filharmonie ale našla své místo jinde. 

Ano, reprezentace města a univerzity požádaly Evu Jiřičnou o projekt nového koncertního sálu rektorátu univerzity, mimochodem nmístě Gahurových již dříve zbořených škol. K výsledku se stavím s respektem, ale s výhradou, zdneměly být přece jen Masarykovy školy znovu postaveny. Pro obraz centrto byl zásadní objekt. Díky zahájení stavby Kongresového univerzitního centrjsme ale získalpřibližný časový rámec, kdy by mohl být památník prázdný.  

Co ale bezprostředně předcházelo vašemu angažmá na projektu obnovy památníku?  

Naše kancelář spolupracovalnobnově Baťovmrakodrapu pro Zlínský kraj. Poté jsme pro kraj vytvořilzadání soutěže nobjekty 14 15, čímž se do Baťovy továrny přenesl program dalších krajských institucí – muzea, knihovny galerie, která sídlilspolu s filharmonií právě v památníku. Meztím jsme ještě s hejtmanem Zlínského kraje Liborem Lukášem rozvíjelmyšlenku, že by se pro účely muzea a galerie obnovily baťovské Studijní ústavy – budovy po stranách památníku. Ale nápad kupodivu narazil nsamotné galeristy, kteří říkali, že zde již nechtějí být, že potřebují „mezlidi“ dolů do města. Přesun kulturních institucí do továrny tak považujzlegitimní způsob, jak se vypořádat s tím, že část továrny přestalsloužit výrobě. 

Dalším důležitým momentem v příběhu byla specializovaná konference… 

V roce 2006 jsem oslovil spolu s Nadací Tomáše Batnáměstkyni a pozdější primátorku paní Irenu Ondrovou s nápadem zorganizovat konferencntémobnovy památníku. Připraviljsme studitří variant, jak by se s objektem dalo pracovat. První pietní, gahurovsky jednoduchou, bez topení, druhou vylepšenou s vnitřním klimatem třetí “dokonalou”, která umí všechno: má dvojitá skla, moderní technologie, výtah, vzadu technické zázemí v suterénu WC… Město pozvalo k diskuzEvu Jiřičnou, KarlKsandra, LadislavLábuse EmilPřikryla, jimž jsme předložilzmíněné třvarianty jako modelové přístupy k obnově objektu. všichnse shodlnpuristické první verzi, dokonce s letadlem! Spadl mkámen ze srdce, protože když se v dalších letech střídaly politické reprezentace, závěry konference byly po všelijakých dalších debatách nakonec vždy potvrzeny. Pro naše snažení se staly nezpochybnitelným argumentem.   

Tím začala vaše práce na projektu? 

Anzdaleka. V té době jsem byl členem komise pro regeneracpamátkové zóny, kde jsme svým způsobem přes odbor kultury dokázaludržet zacházení s památníkem v přijatelných mezích. Když se něco pokazilo, povedlo se nám správce přimět, aby se věc opravilbez újmy nautenticitě památníku. Průběžně jsme se záměrem obnovy seznamovalveřejnost, myšlenkpomalu zrála. V roce 2012 nám vedení městzadalo dopracování studie obnovy dle závěrů konference z roku 2006, o něco pozdějnám pak přímo zadalo projekt. Zde patří dík dalšímu z primátorů Zlína, Miroslavu Adámkovi, taky šéfce odboru kultury Kateřině Pešatové. 

Jaké byly reakce architektonické obce? 

Ne vždy jen pozitivní, což nechckomentovat. Zajímavé ale bylo, že nás třebpodporovalpříbuzní EduardStaši, kteří chtěljeho zásahy napravit. Mluviljsme s Tomášem Baťou jr. jeho paní Sonjou, která bylvzděláním architektka a záměrem bylnadšena. Podporjejich nadace v čele s Pavlem Velevem byltrvalá. Ale prožiljsme spoustu momentů, kdy nezbývalo než doufat.  

Opusťme na chvíli chronologii a podívejme se na váš přístup k rekonstrukci, filozofii obnovy. Má dnes ještě smysl stavět „časovou konzervu“? 

Z mého pohledu určitě ano. Celý svůj profesní život sledujsvé kolegy novofunkcionalisty, v Brně tomu neujdete. Jsou jen o pár let starší než já jsou svým způsobem velmdůslední, ne ale v tom památkářském smyslu. Jejich přístup kdyspopsal Jan Tabor jakožto „architekturu otcovských figur“. Já čím déle v Brně žiju (naštěstí to není jen tam), tím radějmám domy z 19. století samozřejmě secesi, kterou to dlouhé století končí. Tedy kulturu, njejíž základech funkcionalismus vlastně vyrostl. Z mého pohledu je dnes dobré se funkcionalistického myšlení spíše zbavovat. ve chvíli, kdy vytvoříte tu „konzervu“, přestanete mít potřebu ten styl napodobovat, nebo se s ním ve své tvorbě vyrovnávat. Najednou je zde Gahurovo nejlepší dílo ve své čistotě, už to není jen sen, najednou je to fyzická přítomnost konkrétní stavby, s vlastním sebevědomím své doby. vy se toho můžete zbavit najít něco nového. Můžete studovat originál, nechat jej nsebe působit, pak jít vlastní cestou. Taky je tam ten pocit splaceného dluhu, který dává jistou svobodu. Gahurovi toho dlužíme opravdu hodně.  

Probudit se ze snu… není to spíše negativní? 

Někdy můžete být zklamaný. To k tomu ale patří není třebse toho bát. Gahurovy oči, o kterých mluvil Le Corbusier, nikdo nemáme, tak náš pohled njeho dílo bude vždy do jisté míry interpretací. Zde se objevilspoustnázorů: proč dávat do prostoru letadlo, proč s ním nepracovat nějak kreativně. Mně ale připadalo, že to nejde udělat silněji, než to udělal Gahura. V tomto případě bylo třebbýt důsledný. Kdybychom objekt vytápěli, nebo v něm neumístilletadlo, tak ztratí smysl. Moc podobných staveb nenajdete. Možná Zelená horve Žďáře, VilTugendhat… Tady mjakýkolústupek z Gahurova pojetí připadal jako pokřivení původního konceptu. Náš zásah musel být přímočarý! Což bylo do jisté míry osvobozující, protože najednou vám překážela i požární čidlnstropě. naším úkolem bylo, jak se jich zbavit.  

Letadlo jako memento mori… Nicméně počítal s ním Gahura už v prvním návrhu? 

Zaujalo mne, že v původním stavebním projektu nebylo nakreslené. Stavbbylvelmrychlá, Gahura publikoval první model v březnu 1933 už v létě se památník otevíral. Bylo logické, že skonstrukcnesoucí letadlo do stavebních výkresů možná nakreslil až v průběhu realizace. V technické zprávě se píše, že se v tom vysokém prostoru počítá s Baťovou sochou. Mě ntom zajímá, zdbylo letadlo již nzačátku Gahurovy prostorové koncepce, čjej do ní naopak včlenil až v průběhu projektu nebo realizace. Jednoznačnou odpověď v dokumentech zatím nemáme.  

Ale přesto je jeho umístění kompozičně velmi přesné.  

Je výborné! Ale muselzkrátit křídla, což je moment modulového nesouladu, protože reálnému letadlu by vytyčený prostor nestačil. Gahurovi přitom o ten zlínský modul v památníku hodně šlo. My jsme jej osadilstejně křídlmá zase uříznutá. Letadlo je svým způsobem hádanka, důležité ale je, že v původní podobě památník nikdy neexistoval bez letadla. Jeho ikoničnost byla a je navždy spojená s letadlem. Přítomnost osudného stroje prostě potvrzuje funkcpamátníku. Když sčlověk domyslí souvislostlevitujícího kříže, průsečíků kompozičních os v kabině letadla a podobně, zjistí, že myšlenkosazení letadla, ať již vzniklkdykoli, dalpamátníku onen final touch 

Mluvil jste o tom, že původní stavba vznikala velmi rychle. Určitě rychleji než její rekonstrukce. Neovlivnila rychlost výstavby kvalitu jejího provedení?  

V tomto případě ne. když se nbaťovských budovách velmšetřilo, skutečným problémem se časem ukázaly být nikolúspory nmateriálech, ale drahé hlinitanové betony. Ty umožňovaly stavět rychleji, ale po několikdesetiletích mohly způsobit kolaps konstrukce. Naštěstí nebyly zBaťů používány plošně, právě kvůlvyšší ceně. Tyto rizikové konstrukce jsme v památníku nenašli. Byly ale záminkou nedávného bourání řady skvělých Gahurových budov: továrny čMasarykových škol, byť ty stavby by dnes již mohly být opraveny.  

Mnoho z vašich kolegů mluví o problémovém okolí stavby. Budete s tím ještě něco dělat?  

Počítáme s tím. Vede se debato tom, jak navázat núspěšnou intervencdo Gahurova parkového prospektu (projekt studiEllementkultivovat tento nádherný parkový prostor až k památníku. V této souvislostvyvstává potřebredukce přerostlé zeleně, což je ve Zlíně choulostivá věc. Nad památníkem je již kácení odsouhlaseno, bohužel ho v zimě nestihlprovést. Přímo před památníkem již neparkují auta, je ale nutné upravit část plochy do podoby chodníku také snížit celou komunikacnpůvodní niveletu, aby bylo nad terénem celé vstupní schodiště. Dalším citlivým místem je parkoviště policie v sousedství. Terén nad památníkem má již správný tvar, pod památníkem musí být ještě domodelován do původního tvaru v místě zbouraného pódia. Vznikají spontánní náměty nvybudování odpočívadlntomto místě, které ale nelze vytvářet bez architektonického domyšlení souvislostí celého místa. Myslím, že sezení čležení ntrávě je tím nejlepším způsobem, jak u památníku spočinout. Méně je zde více. 

Mluvil jste o přísnosti, očistě – přesto jste vytvořil nový prvek – dveře v jižní fasádě. Proč? 

Hlavním důvodem bylo bezbariérové zpřístupnění interiéru taky požární únikový východ. Nakonec mtato inovace připadalpřirozená, protože umožňuje skrz památník projít využívat prostor zním. Zadní vstupní podestje zároveň střechou podzemního objektu, kam jsme ukrylrozvaděče prostor pro údržbu. Vznikltak malá jižní terasobklopená travnatým svahem. Díky asymetrickému umístění dveří je to ale de facto stejná fasáda, jako severní. Obě vstupní podesty tak leží npomyslné diagonále, aby v pietní částprostoru byl hned zsklem vidět trávník, nikolzpevněná plocha. 

Dům je ale technologicky střídmý, kromě osvětlení jsou v něm jen bezpečnostní kamery… 

Největší problém bylo odolat tlakům, které zpochybňovaly naše rozhodnutí, že objekt nebude vytápěný. Bylo složité dokázat, že vytápěním se zkazí nejen duch objektu, ale ekonomičnost projektu. Protože vytápění by logicky vedlo ke snaze zesilovat fasádu, což ale nejde dohromady s pláštěm z jednoduchého skla, členěným jen vitrážovýmolověnýmpásky.  

Jiné výhrady vůči vlastní rekonstrukci se neobjevily? 

Paradoxně největší obavy jsem měl z toho, že kdyby to takhle zůstalo ještě dalších 20, 30 let, začne být tématem památkové ochrany tStašovpřestavba, jako hodnotná historická vrstva. Trochu to souvisí s ideologií: žádná dobse jí nevyhne, ať se snažíme sebevíc, tedy anarchitektonická tvorbčpamátková péče. Tím nemám nmyslideologivnucenou nějakou totalitou. když jsme mělk bourání souhlas rodiny architektStaši, přišel z památkářských kruhů dotaz, jestlse přístavby nebudou muset nejprve „odpamátnit“. Naštěstí jsme v evidenční kartě památky našlvyjádření z doby zápisu, kde bylo Stašovo rozšíření památníku prohlášeno zrušivé.  

Mě zajímalpřímá cestk cíli, tudíž bylo potřebse k prosazování našeho konceptu postavit občas trochu ostřeji a některé pochybnostprostě odmítnout. Náš pohled naštěstí podporovalpozitivní energie mnohlidí, kteří vidělhodnotu právě v tom, co s památníkem děláme.  

Napsat komentář

six + sixteen =




Koupit předplatné ?>