Tajemství Maharamu


Tradice i současné experimenty a přesahy do mnoha disciplín. To je bezesporu americký výrobce textilu Maharam, jehož filozofie a přístup k designu a produkci zdaleka přesahuje pouze výrobu tkanin.

Před několika lety jsem měl možnost osobně navštívit newyorskou kancelář této kultovní značky a blíže se tak seznámit s jejím přístupem i produkty. Sídlo společnosti, která udává v posledních letech směr designu i výrobě textilií, na jejichž vývoji spolupracuje s předními současnými tvůrci, se nachází čtrnáct pater nad ulicemi Manhattanu. Interiér kanceláří je esencí i vizitkou přístupu k vývoji, designu, produkci, ale i celkové filozofii značky. Minimalistický, a přesto útulný interiér, který pro Maharam vytvořila kancelář Fernlund and Logan, poskytuje ideální neutrální prostředí pro kreativní práci. Dřevěné, bíle lakované podlahy, přírodní policové systémy a pohodlné sezení jakoby nás z New Yorku pomyslně přenášely někam do Skandinávie. Ostatně ten pocit podporují i křesla Shell od dánského designéra Hanse Wegnera, do kterých jsem usedl v recepční části. Jak jinak než potažené látkou z kolekce Stripes, kterou vytvořil britský módní návrhář Paul Smith.

Cesta na vrchol

Maharam založil v roce 1903 ruský imigrant Louis Maharam. Z malého obchůdku s textilem se stal v průběhu třicátých a čtyřicátých let největší výrobce a distributor kostýmů a textilních dekorací pro newyorská divadla. Poté, co značka skončila svou těsnou spolupráci s divadly, rozhodl se Donald Maharam, který byl vzdělán jako textilní inženýr, že její produkci přeorientuje směrem k interiérům. Tam zůstala značka dodnes a se svou produkcí dekoračních a potahových textilií se stala doslova jedničkou na trhu. Pod kreativním i manažerským vedením syna Donalda Michaela Maharama udělala společnost velký kus práce. Její zaměření na produkt a jeho vývoj vyjadřuje značka nejenom skrze své zmíněné asketické interiéry, ale například i na svých webových stránkách, kde v přehledné a velmi jednoduché prezentaci najdeme opravdu jen to podstatné. Nic nepřekáží, nic nepřebývá a nic není zbytečné. Místo grandiózní sebeprezentace se tým značky zabývá poctivým vývojem produktů a jejich smyslem. V posledních letech jich tu vznikla celá řada a to hned ve spolupráci s renomovanými designéry i výtvarníky z celého světa.

Kromě jiných je s příběhem Maharam spojená především holandská designérka Hella Jongerius, která pro značku navrhla již desítky textilních vzorů od figurálních Vases, interpretující její vlastní červené vázy, až po romantické květinové motivy Foliage či čistě abstraktní potahovou textilii Hours. Jiná veličina současného designu, Konstantin Grcic zase s Maharam vyvinul sérii tašek nebo reliéfní polyesterovou tkaninu Emboss. K nejnovějším objevům amerického labelu pak patří holandská dvojice Scholten & Baijings, jejichž neobyčejný smysl pro barvu a její aplikaci se zhmotnil v letošní kolekci potahových a interiérových tkanin, které společnost představila během Salone del Mobile v Miláně. Tlumené odstíny růžové, šedivé, modré i žluté vytvářejí komplexní abstraktní obrazy osvěžující architekturu interiérového nábytku. I historie a její odkrývání hraje u Maharam důležitou roli v mnoha ohledech.

Sběratelská mánie a netradiční přesahy

Kromě textilních re-edic od takových jmen, jako byli Gio Ponti, Anni Albers, Charles and Ray Eamesovi, Koloman Moser, Dagobert Peche a další, k nám historie promlouvá i skrze sběratelskou a publikační činnost Michaela Maharama. Ten je doslova sběratelským fanatikem. Část jeho sbírky najdeme i v třípodlažních kancelářích, která z nich činí doslova designérské museum. V pečlivě uspořádané dispozici najdeme téměř na každém kroku některou část historie moderního designu, rané prototypy britského designéra nové vlny devadesátých let Jaspera Morrisona vedle minimalistických skulpturálních židlí Donalda Judda nebo konstruktivistických experimentů příslušníka hnutí De Stijl Gerrita Rietvelda. To vše doplňují historické motocykly Ducatti nebo BMW. Stojíme uprostřed pracovního prostředí a zároveň jsme unešeni uměleckými artefakty, které však jejich sběratel prezentuje jakoby samozřejmě a bez jakékoliv nadřazenosti. Je to jen přehlídka neobyčejných znalostí a vášně, kterými dodává Michael Maharam značce na důstojnosti a odbornosti.

Americká značka se zabývá i výstavní a publikační činností. Pod taktovkou Maharam už bylo vydáno hned několik knih, včetně rozsáhlé monografie zmíněného holandského studia Scholten & Baijings, které patří k předním holandským inovátorům v oblasti textilu. Společnost spolupracovala na knize s vydavatelstvím Phaidon a jako hlavní editorku přizvali teoretičku Louisou Schouwenbergovou. V tomto ohledu spolupracuje Maharam vždy s těmi nejlepšími odborníky a vytváří si tak kolem sebe další vrstvu spolupracovníků a přátel.

Kromě knížek je Maharam aktivní také na svém webu. Pod záložkou Stories najdete desítky překvapivých textů či vizuálních esejů o historii i současnosti designu, architektury či výtvarného umění. Mezi pravidelné přispěvovatele patří hvězdy současné teorie, včetně Alice Rawsthornové, Emily Kingové, Julie Laskyové nebo samotného Michaela Maharama, který o projektu Stories hovoří jako o neodmyslitelné součásti webové prezentace a skvělé příležitosti setkávat se s inteligentními lidmi a sdílet jejich nadšení pro obor, jakým je design.

A právě vybrané články z webu nedávno vyšly knižně. Knížku Stories vydává značka ve spolupráci s oblíbeným vydavatelstvím Rizzoli. Zatímco o design publikace se postarala další hvězda, grafická designérka Irma Boom, texty v ní vypráví o designérské inspiraci v mnoha podobách. A taková je i samotná značka Maharam. Mnohovrstevnatá, multikulturní a otevřená projektům jakéhokoliv typu či podoby. Společnost, za kterou nepromlouvají pouze její produkty, ale neobyčejná vášeň a radost z kreativní tvorby.

Foto a Text: Adam Štěch

Napsat komentář

19 − 14 =




Koupit předplatné ?>