Soutěž CBRE Art of Space Awards vyhlásila nejlepší komerční prostory v ČR


CBRE Art of Space Awards, volně navazující na pět úspěšných ročníků soutěže CBRE Zasedačka roku, vyhlásila vítěze. Desetičlenná odborná porota v čele s renomovanou architektkou Evou Jiřičnou o nich rozhodla z téměř 250 přihlášek v 6 hlavních kategoriích napříč celým spektrem komerčních nemovitostí.

Hodnotícími kritérii byly současné trendy, odrážející se v praktickém využití, designu, nových technologiích a vstřícnosti k životnímu prostředí. Tituly vybojovaly projekty z různých oborů napříč celou Českou republikou. CBRE již nyní plánuje další ročník – a bude zajímavé sledovat, jak současná pandemie koronaviru ovlivní trendy, jimiž se komerční nemovitosti budou dále ubírat. Nejen z pohledu architektů, majitelů a pronajímatelů v ekonomickém kontextu, ale také běžných uživatelů s ohledem na jejich zdraví a bezpečnost.

Organizátorem soutěže je česká pobočka společnosti CBRE, světového lídra v oblasti komerčních realitních služeb. Clare Sheils, generální ředitelka CBRE, k letošnímu ročníku Art of Space uvedla: „Plánovali jsme uspořádat velký galavečer s vyhlášením vítězů a předáním ocenění, soutěž by si to bezesporu zasloužila. Počet i kvalita přihlášených předčily naše očekávání – a to i v kategoriích maloobchodních a industriálních nemovitostí, o které jsme soutěž nově rozšířili. Je potěšující vidět zvyšující se zájem firem vytvářet v České republice opravdu kvalitní a inspirativní prostředí. Podle našeho názoru se toto nezmění ani v časech po koronaviru, pouze se ukáže jakým směrem se design a funkčnost komerčních nemovitostí budou muset posunout, aby uspokojily nové potřeby a požadavky svých uživatelů.“

„Výraznější změny v řešení komerčních prostor budou diktovat nové standardy ve stylu práce. Dojde k výraznému nárůstu práce z domova a firmy budou své kanceláře přizpůsobovat novým potřebám. Předpokládáme, že dojde k akceleraci práce s tzv. big data z mobilních telefonů a že také přibude další senzorika v samotných prostorách. Ještě více se bude sledovat kvalita vnitřního prostředí, pohyb jednotlivých osob a jejich návyky či základní zdravotní údaje jako třeba tělesná teplota. Potenciál s velkým přínosem pro firmy i uživatele je obrovský. Na druhé straně to s sebou nese i mnoho výzev, které se nutně promítnou do designu komerčních prostor. A to již velmi brzy,“dodává Filip Muška, workplace konzultant CBRE.

Desetičlenná porota neměla při rozhodování o vítězích lehkou úlohu. Eva Jiřičná, předsedkyně poroty, k výsledkům soutěže uvedla: „Soutěž CBRE Art of Space Awards je skvělým počinem ukazujícím, jak se v Česku přístup ke komerčním prostorám neustále mění tak, jak se vyvíjí celý náš způsob života. Každý rok je vidět posun, jak přistupujeme k designu a vnitřnímu prostředí budov, v nichž pracujeme. V jejich interiérech tráví většina z nás mnohem více času, než kdekoli jinde. Mnohdy i včetně domova. Přitom se jim dlouho věnovala jen malá pozornost. Naše zdraví a kvalita místa pro práci je nyní důležitější než kdykoliv předtím. Letošní vítězné projekty soutěže jsou toho dokladem.“ Všichni vítězové včetně architektů získali originální designové ceny od české společnosti Sans Souci, která se zaměřuje na dekorativní svítidla a světelné objekty a zajišťuje originální výzdobu interiérů v nejluxusnějších destinacích světa.

Design pracovního prostoru
V kategorii Design pracovního prostoru v segmentu kanceláří porotci postavili nejvýše prostory společnosti Deloitte v Praze 2 (autor konceptu: Atelier Kunc Architects). Ty jsou kombinací pracovního a domácího prostředí. Zaměstnanci mají k dispozici několik kaváren, coworkingové prostory, klidné zóny pro nerušenou práci i venkovní relaxační zónu. Nezapomíná se tu ani na klienty – setkávání s nimi se často koná na prostorné terase. Ve stejné kategorii v segmentu industriálu si vítězství odnesla firma Kloboucká lesní v Brumově-Bylnici (autor konceptu: Ing. Pavel Srba, Arch. Ivan Bergmann). Její výrobní hala, která je součástí celého dřevozpracovatelského areálu společnosti, myslí na ekologii i okolní krajinu. A díky jedinečnému architektonickému řešení do ní také výborně zapadá. Nechybí dřevěná treláž na fasádě, štěpka na vytápění či fotovoltaický systém jako zdroj energie.

Nejatraktivnější meeting point
V kategorii Nejatraktivnější meeting point v segmentu kanceláří triumfoval NN IT Hub v Praze 5 (autor konceptu: Ing. arch. Aneta Coufalová), kde o zasedačkách rozhodovali samotní zaměstnanci. Design zasedacích místností zahrnuje špičkové technologie a stimuluje produktivitu. V jedné se lze zabořit do oblak, v další čeká hrdina arkádových videoher, jinde zase živá stěna připomínající džungli. Ve stejné kategorii v segmentu retailu vyhrály prostory Food Courtu OC Olympia Plzeň (autor konceptu: neuvedeno). Zde interiér dotváří mech, živé květiny a industriální nádech, který odkazuje na místní průmysl.

Zdravé prostředí a udržitelnost
V kategorii Zdravé prostředí a udržitelnost titul získala společnost Doosan Bobcatv Dobříši (autor konceptu: Červený klobouk ateliér). Výrobce stavebních strojů do své nové evropské centrály zahrnul vše, co je mu blízké: např. hrubé materiály jako kov, beton a kámen. Důraz kladl mimo jiné na prostorovou akustiku, správné osvětlení a zeleň. Hodnocení kategorie se opíralo o expertní posouzení odborníků z České rady pro šetrné budovy, která byla odborným garantem této části soutěže a u přihlášených projektů prováděla audit vnitřního prostředí. „Při porovnání s minulými lety je vidět, že ubývá interiérů, které pracují s prvoplánovým designovým wow efektem a přibývá kvalitních, koncepčně řešených prostor. Důkazem je právě letošní vítěz, který získal od poroty nejvyšší hodnocení za prostorový koncept a za dobrou kvalitu vzduchu. Kanceláře byly dobře zregulovány z hlediska koncentrací CO2 i vlhkosti vzduchu, což stále nebývá samozřejmostí. Porota zároveň vyzdvihla intenzivní zakomponování zeleně do konceptu kanceláře,“ uvedla Simona Kalvoda, výkonná ředitelka České rady pro šetrné budovy, a dodala: „Poptávka po zdravém vnitřním prostředí zůstane vysoká. Exponovanou se stane dosud často opomíjená kvalita vzduchu. Právě jeho nedostatečná vlhkost intenzivně zvyšuje pravděpodobnost infekce. Věříme, že poučení z koronavirové pandemie povede k rozšíření zdravého vnitřního prostředí napříč všemi sektory komerčních nemovitostí.“

Coworking a flexibilní kancelář
V kategorii Coworking a flexibilní kancelář se na nejvyšším stupni umístily prostory společnosti WeWork v Praze 1 (autor konceptu: Krists Ernstsons). Sdílené kanceláře se staly hitem posledních let a ani postkoronavirová doba tento trend nezmění. V této krizi se naopak jasně projevilo, jak strategickou roli mohou flexibilní kanceláře sehrát v životě firem – nejen z hlediska finančního, ale i jako součást firemní politiky či možnosti rozprostření rizik. A v pětipatrovém coworkingu společnosti WeWork se představám o pracovním prostředí meze nekladou. Je zde možné si pronajmout celou kancelář, ale současně i jen pracovní stůl nebo třeba pouhé křeslo.

Design retailového prostoru
V kategorii Design retailového prostoru zvítězila Kovárna v Čeladné (autor konceptu: Ing. arch. Romana Mališ Bílková, RMBA Architekti). Její majitelé podle svých slov přivezli do Beskyd trochu pražského punku. Lze sem zajít na kávu nebo si užívat pohled na horská panoramata nad sklenkou vína. Současně zde mají svůj ateliér i architekti.

Revitalizace brownfieldů
V kategorii Revitalizace brownfieldu si vítězství odnáší bývalá výrobna uzenin přeměněná na kanceláře v Praze 4 (autor konceptu: Atelier Hoffman). Původní vyhlášenou uzenářskou výrobu Augustína Šebka nahradil moderní čtyřpatrový kancelářský objekt, jehož autorům se podařilo zachovat nejen původní komín, ale i celkový genius loci místa.

Zvláštní cena poroty
Speciální kategorií soutěže CBRE Art of Space Awards se stala Zvláštní cena poroty. Tu získal projekt Cyberdog v Praze 13 (autor konceptu: David Černý a Tomáš Císař). Je plný vytříbeného designu a ukazuje, co dokáže umělá inteligence. V baru si objednáte pomocí tabletu a skleničku vám připraví netradiční číšník – robot. Ten pak pošle na stůl vaši objednávku vozíkovou dráhou. „Některé stavby se prostě vymykají kategoriím i limitům. A právě takový projekt jsme se rozhodli ocenit. Hlavní roli tu hrají technologie, které mění svět. A s ním i komerční nemovitosti,“ okomentovala odborná porota.

Cena veřejnosti
Do soutěže byla zapojena i široká veřejnost. Ta v online hlasování, které probíhalo na webových stránkách soutěže, volila nejlepší projekt v kategorii Design retailového prostoru. Lidé mohli vybírat ze všech 50 kaváren, restaurací a obchodů, které se do kategorie přihlásily. Vítězem Ceny veřejnosti se stala Preciosa Lighting v Praze 1 (autor konceptu: Michael Vasku a Andreas Klug), která ve výjimečných prostorách v historickém centru Prahy představuje ikonické lustry a český křišťál v kombinaci s moderními trendy.

Napsat komentář

5 × five =


Koupit předplatné