Umělecký ředitel Applu Jony Ive: Absolutní jednička  


Designér Sir Jonathan Ive z pozice uměleckého ředitele značky Apple. Jakým způsobem zde zanechal druhý nejdůležitější člověk této vizionářské značky svou výraznou stopu, se dnes můžete přesvědčit téměř na každém druhém pracovním stole a v kapsách milionů uživatelů iPhonu po celém světě. 

Po téměř třiceti letech spolupráce oznámil Jonathan Ive odchod z pozice kreativního ředitele značky a zároveň odtajnil své další plány. V Kalifornii zakládá své nové nezávislé studio LoveForm. Jeho hlavním klientem bude i nadále značka Apple. O tom, jak se ale změní přístup k vývoji a designu jejích produktů, můžeme jen spekulovat. Muž číslo jedna, hned po zakladateli Stevu Jobsovi, však bude stále ještě na blízku.

Ive se narodil v roce 1967 v Londýně. Jako malý miloval auta. Proto se rozhodl stát se designérem a vystudoval polytechnickou školu v Newcastlu. Po škole pracoval v londýnském studiu Tangerine, kde se věnoval průmyslovému designu tak rozmanitých produktů, jako byly kartáčky na zuby, toaletní mísa nebo mikrovlnka. Od nich se dostal k počítačům. Díky kontaktům agentury Tangerine a značky Apple, začal v roce 1992 ve firmě pracovat. Trvalo to ale ještě dalších šest let, než vytvořil své první mistrovské dílo. Stolní počítač iMac byl se svým organickým barevným designem doslova zjevením mezi nudnou bílou počítačovou technikou. Zároveň byl samotný počítač součástí monitoru, což představovalo inovativní redukci místa a naprosto elegantní řešení. iMac zosobňuje esenci současného designu. Inovativní technologie, dosud neznámá tvarová typologie a sexy forma. Ive dokázal vše perfektně skloubit a svým talentem zásadně přispěl k fenomenálnímu úspěchu značky Apple.

iMac se skvěle prodával a počítač se stal předmětem chtíče a touhy. Ive své produkty nabíjel aurou stylu a emocí, které počítačovým technologiím dosud chyběly. V roce 2001 ale přišel další zlom. Apple představil první iPod. Bílá krabička s kulatými tlačítky na ovládání způsobila senzaci. Ive se se svým designem ještě více přiblížil duši spotřebního klienta. iPod musel mít každý a produkt začal určovat vaše sociální postavení (ostatně takový potenciál mají výrobky značky Apple dodnes). Od té doby se Ive nezastavil a téměř každý nový výrobek, který pro Apple navrhl, byl inovativní nejenom svým designem, ale především svou typologií a zcela novým způsobem používání a interakce.

iPodů vzniklo hned několik modelů, od klasického přes iPod Mini až po iPod Touch. A tam začíná pro Apple i Ivea další příběh, a pravděpodobně ten nejdůležitější. V roce 2007 společně představují první smartphone historie. Vzniká iPhone a Apple pokládá základní kámen pro ovládnutí telekomunikačního trhu. Jony navrhl černou krabičku s dotykovým displejem, která je zároveň mobilním telefonem, mp3 přehrávačem, fotoaparátem a v podstatě malým počítačem v jednom. Můžete volat, můžete fotit, psát anebo být online. To vše na displeji o pár centimetrech čtverečních. V roce 2008 byl iPhone nominován na cenu Design of the Year v London Design Museu. Paradoxně tehdy nevyhrál. To ale ještě nikdo netušil, jakým způsobem tento produkt změní lidskou společnost a naše chování obecně. Podle značky Apple dnes používá telefon iPhone kolem 1,4 miliardy uživatelů po celém světě. Všechny ostatní značky mobilních telefonů v podstatě převzaly Iveův vzor a jeho destička s dotykovým displejem se tak stala moderním archetypem. Zároveň dovolila značce Apple stát se první biliónovou firmou na světě. Ive si splnil odvěké sny modernistů. Už na Bauhausu přemýšleli o designu jako nástroji masové výroby a prostředku dosáhnutí demokratické, spravedlivé a prosperující společnosti, ve které může každý využívat její výdobytky. Má ale iPhone opravdu tak pozitivní dopad na náš svět, anebo jen ukazuje hlubokou závislost naší společnosti na technologiích?

Po fenomenálním úspěchu následovaly další produkty. V roce 2008 to byl MacBook Air, o dva roky později zase iPad a v roce 2014 Apple Watch. Z novějších produktů značky Apple se však vytratila touha po revoluční inovaci tak, jak to představovaly na prahu milénia myšlenky iMacu a iPodu. Apple se stal gigantem, který dnes spíše než užitečnou inovaci preferuje „re-styling“ a nekonečné množství nových „vylepšených“ verzí svých stávajících produktů. Co bylo hlavním důvodem odchodu Jonathana Ivea z firmy, nevíme. Dospěl ke svému vrcholu, vyhořel nebo už v Apple ztratil důvěru? Jedno je jasné, vizionářství Steva Jobse, které sdílel i Ive, se z firmy pomalu, ale jistě vytrácí.

Jony se tak vydává novou cestou a začíná své další dobrodružství. Jeho nové studio LoveForm slibuje kontinuální spolupráci s Applem, zároveň však bude pracovat na digitálním designu v oblasti medicíny a personálních „weareable“ technologií. Zakladatel také oznámil spolupráci s australským designérem Marcem Newsonem, který se již několik let pohyboval také v blízkosti designérského studia Apple. Já sám jsem velmi zvědavý, jak se bude jeho následující kariéra vyvíjet. Pustí se i do návrhů nábytku, stejně tak jak to udělal po mnoha letech práce pro Braun jeho vzor Dieter Rams? Uvidíme a zatím musíme jen souhlasit s kritikem designu a komentátorem webu Dezeen Owenem Hopkinsem: „Přínos Jonathana Ive jako nejdůležitějšího designéra současnosti je nesporný.“

Napsat komentář

3 × two =


Koupit předplatné